Mida süüa, kui oled imetav ema?

Mitmekülgsus – imetamisaegse toitumise võti

Kogu sinu beebi toit tuleb otse sinu rinnapiimast ja sinu tervislikust toidust. Kuna beebi maitseb seda, mida sinagi, on rinnapiima saanud imikud mõnikord võõrutamise ajal julgemad1.

Kuid sinu toitumisvalikutest ei saa kasu ainult sinu beebi! Täisväärtuslik toit aitab sul saada energiat ja toitaineid, mida toimetulekuks vajad, ja toota piisavalt piima.

Sel ajal tasub oma toiduvaliku tervislikkus üle vaadata ja veenduda, et saaksid peamisi toitaineid, mida beebi optimaalseks kasvuks ning arenguks vajab.

Vaheta suhkrurikkad toidud tervislikumate vastu

Rohkesti suhkrut ja kaloreid sisaldavate toitude toiteväärtus on sageli väike. Selleks, et energiat jätkuks kauaks, proovi süüa peotäis päevalille- või kõrvitsaseemneid.

Proovi lisada imetamisaegsesse toiduvalikusse järgmisi toite.

  • Vähemalt viis portsjonit mitmesuguseid puu- ja köögivilju päevas, eelistatavalt värskeid ja terveid, mitte konservina (siirupis) või kuivatatud kujul.

  • Tärkliserohkeid, väikese gluteenisisaldusega täisteratoite: (rukki-)leib, makaronid ja riis

  • Rohkesti kiudaineid täisteratoitudest (teravili või leib), seemnetest, puu- ja köögiviljadest

  • Valku lahjast lihast, linnulihast, kalast, munadest ja kaunviljadest

  • Kaltsiumi piimatoodetest nagu piim, juust, kohupiim ja jogurt

  • Omega-3-rasvhapped vähemalt 2 portsjonist rasvasest kalast nädalas

  • Monoküllastumata rasvhapped ja tokoferoolid pähklitest (nt pekaanipähklid, kreeka pähklid, sarapuupähklid, makadaamia pähklid ja mandlid).

Tarbi piisavalt vedelikku

Vedelike tarbimine on rinnapiima tootmiseks äärmiselt oluline. Joo 2 l (8 klaasi) päevas. Vesi on parim vedelik, kuid võid juua lisaks ka piima. Puuviljamahla soovitatakse suure suhkrusisalduse ja kiudainete puudumise tõttu vältida.

Väldi kofeiiniga teed, kohvi ja alkoholi, mis võivad kõik rinnapiima edasi kanduda.

Kas mingeid toite peaks vältima?

Kui oled söönud mingit kindlat toitu, näiteks midagi vürtsikat, ja beebi on pärast toitmist rahutu või nutab palju, siis aruta arstiga, kas selle toidu peaks sinu toiduvalikust eemaldama.

D-vitamiini tarvitamine beebi luude arengu huvides

D-vitamiin (nimetatakse ka päikesevitamiiniks) toetab luude normaalset arengut. Uuri oma tervishoiuteenuse pakkujalt, kas peaksid kasutama toidulisandit, et vähendada luuprobleemide (nt rahhiidi) ohtu oma beebil2.

LCP-d ja beebi aju, silmad ning närvisüsteem

Uuringud näitavad, et 2 tüüpi pika ahelaga polüküllastumata rasvhapped (LCP-d) – AA (omega 6) ja DHA (omega 3), mida rinnapiimas leidub – on beebi aju, silmade ja närvisüsteemi arengu seisukohast eriti olulised. Kui sööd rohkem LCP-rikkaid toite nagu makrelli, sardiine ja tuunikala, võib see nägemise ja aju arengut soodustada.

Mis edasi?

Lisa oma poenimekirja järgmised toidud:

  • mitmesugused puu- ja köögiviljad, 5 portsjonit päevas

  • täisteraleib või -makaronid (väikese gluteenisisaldusega)

  • rasvane kala (makrell või sardiinid)

mõni kala (nt lõhe) võib sisaldada listeeriat, seega eelistad võib-olla tarbida vajalikku päevast kogust pigem kalamaksaõli kapslitena. Need toidulisandid võivad aidata D-vitamiini puudust leevendada. Uuringud näitavad, et naised omastavad toidu kaudu D-vitamiini 3,5–4,5 mcg. Soovituslik päevane kogus on 15 mcg.

Allikad

1. Beauchamp G and Mennella J. Flavor Perception in Human Infants: Development and Functional Significance. Digestion. Mar 2011; 83(Suppl 1): 1– 6.
2. NHS Choices – Vitamins and nutrition in pregnancy [Online] Available at: www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/vitamins-minerals-supplements-pregnant.aspx [Accessed July 2014]
3. Bailey et al. Estimation of Total Usual Calcium and Vitamin D Intakes in the United States 2010; Dietary reference values for vitamin D. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) 2016

Tasuta infoliin emme küsib:
800 3663
Ootame teie küsimusi e-postiga info@aptaclub.ee