Mängud lastele

 

 

 

Mängud 0–6 kuu vanustele lastele

Beebid kasvavad hämmastava kiirusega. Esimesed 24 kuud on äärmiselt tähtsad. Nüüd saate toetada nende arengut kõigil tasanditel: füüsilisel, intellektuaalsel ja psühholoogilisel. See on etapp, kus beebi hakkab liikumise ja mängu kaudu oma keha tajuma. Pole palju vaja, et hoida teda piisavalt stimuleerituna. Tarvis läheb vaid kodus käepäraseid esemeid.

Mida esimese 6 kuu jooksul teha saab?

* Pange peotäis erinevat värvi pliiatseid suurde, paksu, läbipaistvasse kilekotti, mis ei lähe katki ja mille saab kindlalt sulgeda. Pange kott beebi lähedusse, nii et ta end veidi sirutades selle kätte saaks. Kui ta on kõhuli ja sirutab käe koti järele, tugevdab see tema käsivarre- ja kaelalihaseid, toetades samuti tema sensoorset arengut ja aidates talle värve tutvustada.

* Hõõruge õrnalt oma beebi keha ja käsivarsi õrnalt erinevate kangastega ja andke talle erinevaid lõhnu nuusutada. Võite tugevdada tema närvisidemeid, hellitades tema nahka siidi, villase, puuvillase ja koheva kangaga. Tutvustage talle erinevaid lõhnu, nagu apelsin, vanill ja lavendel.

* Kui beebi häälitseb, siis salvestage neid ja mängige talle neid hääli. Jälgige, kuidas ta oma häältele reageerib.  Kui see teda stimuleerib, siis salvestage majas erinevaid hääli, näiteks telefonihelinat või muusikat. See harjutus aitab tal helisid eristada, mis võimaldab tal hiljem erinevaid sõnu eristada. Kui lapsele samu helisid ja sõnamustreid korrata, jäävad need talle meelde. Järgmisel korral, kui ta neid helisid kuuleb, on need talle tuttavad.

* Kui beebi on kõhuli, võtke kaks puulusikat ja koputage neid vastamisi, et teda enda poole liikuma meelitada. Tehke valjemat heli, kui ta lähemale jõuab. Viie-kuue kuu vanuses, kui beebi istub toe najal, võite anda puulusikad tema kätte, et ta nendega müra saaks teha. Olge mängimise ajal kindlasti ise tema juures. Erinevate rütmide ja toonide kuulmine täiustab tema närvisidemeid.

* Pange mänguasi beebi ette ja siis peitke see ära. Kui olete selle ära peitnud, küsige: „Kuhu see küll sai?“ ja otsige seda, küsides „Kas see on siin? Või siin?“ Jälgige lapse reaktsioone. Jälgige tema arengut iga kord, kui seda mängu mängite. Kas ta silmad sööstavad koha juurde, kuhu mänguasja peitsite, või püüab ta ise sinna liikuda?.... Ärge unustage enne ja pärast mängu enda ja tema käsi pesta, nagu tervishoiuamet soovitab. Vältige võimaluse korral näo puudutamist kätega!

 

 

 

 

 

 

 

Mängud 6-12 kuu vanustele lastele

* Muusikalised mänguasjad köidavad alati laste tähelepanu.  Pange muusika mänguasi erinevasse kohta ja lülitage heli sisse. Siis küsige, kust muusika tuleb? Kas ta püüab seda üles leida? Kui ta hakkab selle poole liikuma, siis muutke asukohta, viies mänguasja teise kohta, ja küsige uuesti. Kui ta oskab juba roomata, siis pange see kuhugi, kust ta selle kätte saab. Sellised tegevused sobivad suurepäraselt põhjuse ja tagajärje seose tekitamiseks ning beebi ruumitaju parandamiseks. Olge mängimise ajal kindlasti ise tema juures.

* Nendel kuudel võite hakata käpiknukkudega mängima. Kui peidate selle oma selja taha, siis kas laps hakkab seda otsima? Peitke see nüüd tema pea kohale, tema taha või padja alla, siis võtke uuesti välja ja rääkige sellega. Siis pange see lapse käe otsa ja vaadake, mida ta teeb. Korrake mängu aeg-ajalt, kuni ta püüab teid imiteerida. See on suurepärane mäng närvisidemete loomiseks.

* Lapse ronimisvõime parandamiseks tekitage ronimisala, pannes vähehaaval järjest rohkem suuri patju üksteise peale (alguses kaks, siis kolm jne). Pange kõige tippu mõni mänguasi, et ta püüaks ronides seda kätte saada. Alati jälgige ja toetage last, kui ta ronib. See on mäng, mis aitab kaasa peamiste motoorsete oskuste väljakujunemisele ja hõlbustab hiljem kõndimist.

* 9–10 kuud on aeg, kus võiks hakata arendama tema arusaamist mõistetest „sees“ ja „väljas“. Pange mänguasi ämbrisse või kotti. Siis aidake tal see välja võtta. Öelge sõnu „sees“ ja „väljas“. Võite korrata seda mängu nii palju, kui soovite.

* Võtke hulk erineva suurusega eakohaseid rõngaid (võimaluse korral ka erinevat värvi). Järjestage need kõige väiksemast kõige suuremani ja siis vastupidi. Selgitage, mida teete, sättides neid suuruse ja värvi järgi ritta. Pange rõngad lapse sõrmede otsa või laske tal neid hoida ja visata, seejärel tooge need tagasi. See on oluline mõistete omandamiseks.

* Kui peate püsima kodus, aidake lapsel oma keskkonnaga tutvuda. Kui sisenete koos tuppa, peatuge ja öelge toa nimi ning selgitage, milleks seda kasutatakse. Järgmine kord peatuge mõne mööblieseme ees ja selgitage selle omadusi, tutvustage helisid. Julgustage last helisid kordama, kui ta oskab seda teha. Pärast 10 kuuseks saamist on võimalik luua mäluga seotud seoseid ja sellised tegevused võivad olla väga kasulikud... Ärge unustage enne ja pärast mängu enda ja tema käsi pesta, nagu tervishoiuamet soovitab. Vältige võimaluse korral näo puudutamist kätega!

 

 

 

 

 

Mängud 12–24 kuu vanustele väikelastele

* Lugege 12–16 kuu vanusele lapsele raamatuid, mis köidavad tema tähelepanu. Laske tal pilte vaadata. Tutvustage piltidel olevaid esemeid ja kujundeid. Pärast pildi näitamist küsige, kus miski on.

* Kui ta on saanud 16 kuu vanuseks, hakkab ta rohkem sõnu õppima ja on oluline seda toetada. Tehke sokkidest käpiknukke või õhupallidest kujundeid ja mõelge nukke kasutades lugusid välja. See aitab arendada tema loovust ja sõnavara.

* Kui 16 kuud on täis, võite alustada mängimist puslede ja klotsidega, mis aitavad arendada tema matemaatika ning loodusainetega seotud oskusi.

* Alates 18.kuust on olulised mälukaardid ja sobitamiskaardid, mille abil ta õpib kujundeid, esemeid ja mõisteid omavahel sobitama. Kaartidel olevaid esemeid sidudes ja lugusid välja mõeldes aitate tema sõnavara arendada.* 2-aastased lapsed tüdinevad kiiresti. Siin on mõned soovitused, kuidas nende meelt lahutada.- Mängige arvamismängu. „Hmmm ... Ma vaatan ringi ja näen midagi punast! Arva ära, mis see võiks olla.“ - Kui teie ümber on inimesi, siis paigutage nad kategooriatesse. „Vaatame, mitut meest ja mitut naist sa näed! Mitut heledajuukselist naist sa näed?“ jne.- Võite mängida kokkulugemise mänge, näiteks „vaatame taevasse, mitu pilve seal on? Mille moodi see pilv on?“ Jne.

* Kasutage seda aega näiteks muusika järgi tantsimiseks ja ringi liikumiseks. Peatage tantsimise ajal suvalisel hetkel muusika. Öelge lapsele, et ka tema peatuks. Kui ta on peatunud, siis pange muusika uuesti mängima ja siis peatage uuesti. Korrake seda mitu-mitu korda. See parandab tema kuulamise ja enesekontrolli oskust.

* Võtke taskulamp ja jälgige koos pimedas toas varjusid. Tehke käega erinevaid siluette ja laske lapsel ka oma käega erinevaid siluette teha. Laske tal oma varjusid jälgida. Küsige, kelle vari milline on. Pange tuli põlema, laske varjudel kaduda ja siis kustutage tuli. Korrake mitu-mitu korda. Lapsele meeldivad ootamatult tekkivad asjad, need üllatavad teda. Sellised tegevused aitavad kaasa kognitiivsele arengule... Ärge unustage enne ja pärast mängu enda ja tema käsi pesta, nagu tervishoiuamet soovitab. Vältige võimaluse korral näo puudutamist kätega!

 

 

 

 

 

 

 

Mängud 12–24 kuu vanustele väikelastele

* Pange kotti erineva suuruse ja tekstuuriga esemeid. Laske lapsel käsi kotti panna, nii et ta ei vaata, ja mõnda eset puudutada ning ära arvata, mis see on, ilma et ta selle välja võtaks. Laske tal arvata ära kõik kotis olevad esemed ja võtke need ükshaaval välja.  See on ideaalne mäng õppimiseks, kuidas järgida juhiseid, lahendada probleeme ja samuti arendab sensoorset taju.

* Lõigake taldrikule koos lapsega erinevaid puuvilju. Kasutage tükke oma näojoonte esiletõstmiseks või emotsioonide rõhutamiseks. Näiteks pange ümmargused kiivilõigud oma silmade kohale. Tehke apelsinilõigust huul. Lõigake viinamarju hammasteks, tehke õuntest kõrv jne. Kui laps teeb sama, siis naerge või üllatuge. Värve, kujundeid, erinevaid maitseid uurides arendab ta oma imiteerimisoskusi ja õpib mõistma erinevaid emotsioone.

* Tehke suurtest kartongkastidest tunnelid. Kui soovite, pange midagi tunneli otsa või sulgege see, nii et ta peab püüdma seda lahti teha. Kui teete tunneli viimase kasti väiksema, peab laps sellest läbi mahtumiseks end sirutama, mis aitab tema ruumilist taju arendada. See mäng on kasulik ka motoorsete oskuste ja koordinatsiooni arendamiseks. Olge mängimise ajal kindlasti ise tema juures... Ärge unustage enne ja pärast mängu enda ja tema käsi pesta, nagu tervishoiuamet soovitab. Vältige võimaluse korral näo puudutamist kätega!